tisdag, januari 03, 2006

"Buffy the friend slayer"


Jag är helt klart uppspelt. Såhär: Jag trodde att Prison Break skulle vara bra, men jag hade ingen aning om att det skulle vara mästerligt. Jag vill inte gå händelserna i förväg och älska serien riktigt än, samma misstag jag gjorde med Lost, men konstaterar att de första avsnitten slog alla förväntningar. Definitivt mer än bara hype.

För det första: Tempot, herre min gud, Tempot. Att under två avsnitt lyckas förklara hela handlingen som samtidigt låta karaktärerna växa är inget annat än imponerande. Man förstår direkt hur allting hänger ihop och varje scen känns som en cliff hanger. Den eskalerande raskonflikten i fängelset skapar miljö och möjlighet för författaren Paul Scheuring att spela ut karaktärerna mot varann, så att de snabbt men trovärdigt bekänner färg (häpp) så att säga. Mycket snyggt.

Och förresten: Det är nästan så att man måste besöka ett amerikanskt fängelse för att se om det verkligen är som i Prison Break, OZ etc. Är cellerna verkligen staplade skokartonger, praktiskt taget öppna, vända mitt emot varandra? Hur många mord sker egentligen inne i fängelserna?

Äntligen gör TV3 någonting rätt!!! Tårta till personalen. Peter Stormare har (tillsammans med massiv utomhusreklam) använts med ypperlig tajming för att lansera serien. Dessutom gör han äntligen en riktigt bra roll igen. Hans karaktär, John Abruzzi, är perfekt i sin desperata utsatthet maskerad som stenhård (fd.) maffiaboss. Paniken lyser igenom när han tvingas klippa av en tå på Michael Scofield. Och hur snygg, och för den delen bra, är Wentworth Miller? Det här kan bli någonting riktigt riktigt bra!

Starten på Prison Break får 8/10, with a bullet.

The Shield håller spänningen uppe. Ännu ett mycket bra avsnitt som driver vidare mot den oundvikliga och annalkande smällen, då Shane till sist måste konfronteras av Vic, Vic av Rowland och Rowland av Aceveda. Avsnittets titel "Insurgents" (def: Rising in revolt against established authority) anspelar naturligtvis på alla de problem som nu byggs upp på stationen. Stressen och pressen tvingar alla att köra taggarna utåt.

Att Dutch bjuder ut Vic’s ex kändes minst sagt märkligt, men samtidigt väldigt roligt. Dutch är underskattad av alla och det känns som att han kommer att få sin upprättelse till sist. Heja Dutch.

Betyg: 8/10

CSI NY: Gary Sinise’s ”Mac” har det kämpigt. Förra veckan var det Messer som var uppstudsig och den här veckan var det Stella Bonasera som klev över gränsen (och bland annat droppade repliken "Buffy the friend slayer" om överklasstjejen som av misstag sålt heroin till sina klasskompisar) och fick en reprimand. Apropå det så vill jag veta mer om varför Messer agerade som han gjorde – det är svagheten med CSI, och fristående avsnitt i allmänhet, att de aldrig riktigt följer upp någonting. Det gör att karaktärerna blir ytliga och det är omöjligt att bry sig om någonting annat än storyn. Men det kan väl vara bra så antar jag…

Till sist

FOX bjuder på slanglexikon för den som har svårt att hänga med i Prison Break. Väldigt underhållande såklart:

Michael: “I’ve got no BEEF with you.”BEEF: Conflict; a score to settle.

Apropå Beef – ingen säger det bättre än Mos Def och Taleb Kweli aka Blackstar som under sitt framträdande på Chapelle Show berättar för oss vad Beef egentligen är. Köp dvd’n, framträdandet ensamt är värt pengen!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Älskar Prison Break.... och är jag galen eller sas följande replik i CSI NY ang. den heroinlangande rikemansungen; "...and she gets all Avon"?

Eller är jag HELT The Wire-förstörd?

Anonym sa...

Prison break sodomiserar allt just nu. Wentworth Millers titanhårda ögon, det gröna gräset på rastgården... och White Castle-referensen under bankrånet.

Johan seidefors sa...

Jag hörde samma sak... men avfärdade det. Det lät för orimligt helt enkelt, FÖR coolt/smalt att använda som referens. Men nu tror jag plötsligt att det måste vara så. Mitt kungarike för en kopia av manus.

Anonym sa...

Thank you!
[url=http://ihxbgvez.com/jvli/wfcq.html]My homepage[/url] | [url=http://oqjkgzgr.com/aphz/iars.html]Cool site[/url]

Anonym sa...

Great work!
My homepage | Please visit

Anonym sa...

Nice site!
http://ihxbgvez.com/jvli/wfcq.html | http://hcrmuhqb.com/zlgs/euij.html