lördag, december 31, 2005

ÅRSBÄSTALISTAN

Och som sista inlägg i år kommer här årsbästalistan. Nu kör vi:

1. CSI LAS VEGAS – GRAVE DANGER

Tarrantinos fascination/passion för CSI ledde till att han fick regissera säsongsavslutningen som först visades fristående på Canal + och sedan på ordinarie tid på Kanal 5. CSI har aldrig varit bättre och enligt min mening var det årets tv-höjdpunkt.

2. ENTOURAGE – säsong 1 + 2

Entourage var årets överraskning och tillika bästa serie. Jeremy Pivens sanslösa, underbara och fullkomligt skrupelfrie agent Ari var dessutom årets bästa karaktär. Jag älskar allting med den här serien!

3. THE WIRE – säsong 2

På min världens-bästa-serier-någonsin lista är The Wire topp 3 alla dagar i veckan. Bägge säsongerna har varit 10/10 och säsong 3 är utan tvekan den serie jag ser fram mest emot under 2006.

4. CARNIVALE – säsong 2

Just det! Carnivale tvingade tittaren att ifrågasätta vad i helvete man höll på med både en och två gånger under åren. För på ytan hände ingenting. Och trots att säsong 1 var fantastisk i sin dramatik, nerv och övernaturlighet så var det samtidigt tålamodskrävande till max. Handlingen bars hela tiden varsamt fram av karaktärerna. I säsong 2 fortsätter resan i samma tempo men spänningen byggs upp undan för undan och upplösningen episk. Vi serveras den sista, men alltid återkommande, striden mellan ont och gott på ett chockerande sätt. Jag tror inte på gud men jag tror på Daniel Knauf.

5. HOUSE – säsong 1

6. THE SHIELD - säsong 4.


7. WEEDS – säsong 1

8. THE OFFICE – am version.

9. TREDJE SKIFTET – sista säsongen


För sättet de under de två sista säsongerna lyckades vända en ganska trist mainstreamserie till någonting helat annat, nämligen en smart och angelägen historia om personer man bryr sig om. Brandmännen skrevs ut och in kom i stället en superskurk spelad av Gene Simmons! Fy Fan vad smart. Personligt. Och bra. Extra poäng för den snygga avslutningen också.

10. EXTRAS

Fan, nu när jag skrev in serien på 10’e plats blev jag plötsligt lite osäker på om den platsar överhuvudtaget. Fast å andra sidan så är scenerna med Kate Winslet och Samuel L Jackson så underbart pinsamma att skämskudden får sista ordet: Klart den ska vara med. Dåså.

Missarna:

SVT lägger Säsong 6 av Vita Huset i SVT 24. Hur sjukt är det? Det är så sjukt att serien (läs: Kanalen) nu har så få tittare att det inte ens ratar. Hatar SVT. Apropå det:

Kommer Sopranos tillbaka? (från svt.se):
SVT kommer att sända även säsong sex av Sopranos. Avsnitten är dock inte inspelade än och vi kan därför inte visa dem förrän tidigast 2007.

Nip/Tuck – säsong 2 sög hårt. Nu kommer säsong 3 (!) på SVT under 2006. Hmmm.

LOST - jag känner mig sviken av Lost. Det lovade någonting som det aldrig kunde hålla. Och vad i helvete hände med isbjörnen?

--

Tillsist: Jag lägger ROME utanför den här listan för att ge den en andra chans. Vi får se i slutet av 2006. Detsamma gäller Vita Huset säs. 6 som visas på SVT från den 23 januari - samma tid som The Shield. The Daily Show är egentligen ingen serie och hamnar därför, oavsett hur mycket jag älskar den, utanför årslistan.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Väldigt bra lista. Följer just nu otroliga The Wire 3 och jag kan säga att det är allt det där och en påse med ostbollar.

Dock - fel med Lost. Den började Arkiv X - starkt, dippade rejält men har nu den senaste tiden tagit sig samman ordentligt. Om man har orkat följa med så utdelas regelbunden, lättsam tv-spänning.

Johan seidefors sa...

Jag kan inte släppa det här med LOST, eftersom att jag också gillade den starkt i början. Men efterhand insåg jag att det inte finns något slut på det hela, varpå hela spänningen dog. In i djungeln, ut ur djungeln. Monster och konstiga öbor. Orimligheten och inkonsekvensen har helt slagit ut den inledande känslan av övernaturlighet.

Anonym sa...

Blev också trött på isbjörnar och djungeldjur, men sen när den underjordiska gömman, datorn och det andra lägret dök upp så var jag där igen. Det borde också du vara.