onsdag, januari 25, 2006

Åh Cole!

”Åh, Cole!” utbrast P i tv-soffan igår kväll när vi smygkollade på Invasion – den nya Science Fiction-serien som startar på Kanal 5 inom kort.

”Cole”, är alltså Eddie Cibrian, som i slutet av 90-talet spelade Cole Dechanel i såpan Sunset Beach. Jag nöjer mig med att konstatera att vi alla har olika referensramar. TV-Listan kommer ihåg Eddie som den charmige, lite strulige/barnslige Jimmy i Tredje Skiftet (NBC) och nu senast i Tilt (ESPN) där han spelade Eddie Towne, som återvänder till Vegas för att krossa Michael Madsens ”The Matador” vid pokerbordet. Men nu handlar det om Invasion och där spelar ”Cole” en hyvens man vid namn Russel Varon.

Jag vet inte hur många gånger TV-Listan tvekat inför en ny Science Fiction-serie. Ta 4400 och Treshold tillexempel – skräp. Men givetvis är det som med musik, en bra låt är en bra låt. Invasion är en bra serie, det kan man konstatera redan efter fem minuter. Efter att ha sett hela piloten så tycker jag till och med att den verkar mycket bra. Ni vet – så där så att man direkt längtar efter fortsättningen.

Utan att gå in på den lite krångliga familjesituationen, som dessutom kompliceras av att alla huvudkaraktärerna har mer eller mindre offentliga jobb, så kan man säga att serien utspelar sig i en liten stad i Florida som förstörs av en kraftig orkan. Märkliga ljus faller från himlen och en konspiratoriskt lagd bror (son till Russel Varons nya fru Larkin Groves… ja, ni fattar) fattar misstankar. En märklig kropp fiskas upp ur vattnet och Russel Varons före detta fru, Dr. Mariel Underlay, försvinner under orkanen men återfinns sedan naken utan en skråma på kroppen ute i ett träsk. Ja, det låter lite ostigt – som med all Sci-Fi – men det är det inte.

Skit samma – se den här serien när den startar på Kanal 5.


Betyg på piloten: 7/10

6 kommentarer:

Anonym sa...

Låter riktigt bra, har sett med avsmak på serier som 4400 och är väl mottaglig för en serie som Invasion, det låter hoppfullt med tanke på ditt betyg. (saknar Arkiv X)

Anonym sa...

har kommit halvvägs in i serien nu, weirdscience.se skrev ju om serien nyligen så man kokade över av pepp. Just nu tycker jag den tappat lite (ep. 6) men enligt Häglund m.fl. så ska den sätta grym fart igen runt ep. 10-12.

Johan seidefors sa...

Weird Science är oumbärlig och Häglund brukar onekligen ha helt rätt... så det här är en serie jag ska se 'til the bitter end. Däremot orkar jag nog inte vänta in Kanal 5, utan köper den så fort lönen kommit in på kontot... dvs. exakt just nu!

Anonym sa...

nu har jag sett ifatt och ep. 13 var rena mästerverket! Damn, vilken cool serie detta är!

Johan seidefors sa...

men helvete - jag måste skaffa dvd'n NU.

Anonym sa...

Tycker inte att Invasion är så bra faktiskt. Förresten är Eddie Cibrian ganska så lik Michael Ballack med kort hår.