lördag, december 03, 2005

TV LISTAN 051203

Är jag galen, eller visade Canal Plus samma avsnitt av Weeds som förra veckan? Älskar iofs "The Fakery" men vill hellre se fortsättningen. Vad hände där?

TV LISTAN 051203:
1. Lasermannen
2. House
3. Grey's Anatomy
4. The Shield (ny)
5. The Daily Show
6. Coupling (repris, men jag gillar den här serien otroligt mycket)
7. Celebrity Poker (Rodmans fantastiska raseriutbrott)
8. ER
9. Broomwell High (ny)
10. Monk (re)

Lasermannen tog definitivt steget mot att bli den klassiker alla redan säger att den är. David Dencik regerar stort. Han är faktiskt helt otroligt bra. Det trista med Lasermannen, för TV Listan vill säga, är att allting redan är sagt - både gällande boken (betyg: 9/10) och serien (hittills 8/10). Färdiganalyserade helt enkelt. Jag nöjer mig med att hålla med. Lasermannen är den bästa svenska tv-produktionen på mycket mycket länge. Kommissionen och Medicinmannen (som till och med Sundvall själv tydligen skäms över) är obarmhärtigt avslöjade som de lågbudgetskämt de är.

Avsnittets betyg: 9/10

Topp tre intron dvs. ljud&bild till tv-serier (den spontana listan):
1. Angels of America - som förövrigt, trots en mycket lovande inledning, var ett fiasko utan dess like - men introt med kameraåkningen upp mot statyn är fantastisk.

2. Sopranos - en skön bilresa med Tony S genom New Jerseys (o-)sköna omgivningar.
3. The Wire - helt enkelt stenhårt.

Och jag måste prata lite om House också. Veckans avsnitt ”Control” var definitivt ett av de bästa hittills. Väldigt personligt. Det blir otroligt snyggt när manusförfattarna väver ihop de olika spåren och låter konflikterna växa parallellt. Dr House vs Edward Vogel (sjukhusets nye mercenat och styrelseordförande) kan bli vinterns fight! Gillar också att det tog nästan hela avsnittet innan jag lyckades placera veckans kontrollfreak till patient - Nina Meyer från 24. Jag släppte 24 efter säsong 1. Jag menar: kidnappning, skenavrättning, tunga droger, försök till våldtäkt etc. Allt på 24 timmar, utan att någon inblandad verkade må speciellt dåligt av det.

Avsnittets betyg: 8/10

Apropå intron så är Massive Attacks ”Teardrop” den perfekta intromusiken till House.

--

Nip/Tuck är äntligen ute från TV Listan. The Carver – VI HÖRS!!! Broomwell High är ny på TV Listan. Jag gillar verkligen den här serien och ska ge den en ordentlig chans. Stor potential. I veckan tvingade jag mig igenom ett avsnitt av Significant Others bara för att vara helt säker på att jag tyckte rätt… och ja, den suger fortfarande hårt. Igen – Weeds – vad var det som hände Canal Plus?

Inga kommentarer: