söndag, april 23, 2006

Music Supervision is the new jag-vill-jobba-med-MEDIA

Starten på andra säsongen av Grey’s Anatomy kändes genast en aning avslagen och förutsägbar. Vilket inte på något sätt betyder att serien inte är sevärd. Precis som OC och Desperate Housewives är Grey’s Anatomy en serie som TV-Listan ”tvingas” se för att bibehålla någon slags maktbalans i tv-soffan. Det positiva är att det därför är fullkomligt riskfritt att både följa serien (och smyggilla den lite) och samtidigt överlägset kritisera den. Detta eftersom att TV-Listan inte själv behöver trycka på 5:an klockan 21.00 varje tisdag och onsdag. Men så här är det: Varken Grey’s Anatomy eller OC är i ärlighetens namn speciellt bra längre (Desp. Housewives är direkt hemsk!)... men det skapas en massa pinsamma, märkliga och lustiga situationer som i sin tur skapar fniss bakom skämskudden. Och det är ju alltid trevligt. En annan, på riktigt, cool grej är den medvetna satsningen på musiken och framförallt insikten om att rätt låt vid rätt tillfälle kan hjälpa en serie att växa långt utanför det normala. Samtidigt bygger just musiken relationer med fansen på ett sätt som inget merchandise i världen kan göra. Via ABC.com’s Grey’s-sida kan man klicka på ”Music Guide” och få både spellistan för varje program och dessutom en relevant kommentar om sånt som rör låtvalet, artisterna och annat relaterat. Det finns även en "Music Cast" där besökaren kan provlyssna och få specifika kommentarer för varje spår! Det känns OTROLIGT 2006. I avsnitt 2, "Enough is Enough", medverkar bland annat Brandi Carlile (Red Ink/Columbia) och även om det inte på något sätt är en personlig favorit så tyder det ändå på en viss koll. Det verkar vara ett grymt kul jobb och det skulle inte förvåna TV-Listan om Music Supervision is the new jag-vill-jobba-med-MEDIA och således ett ämne på landets medieutbildningar inom kort. Hur som helst - läs nedanstående kommentar av Alexandra Patsavas, Music Supervisor på Grey's Anatomy, för att förstå passionen och engagemanget som ligger bakom seriens soundtrack:

Since the show first aired last Spring, I have been getting a number of emails from Grey's Anatomy music fans about getting into the business of Music Supervision. Many of the inquiries are about which college classes to take, what the best companies are to work for and most often -how I got started. So here goes….


It seems obvious, but to be a music supervisor you really really have to love music. And I mean love it in that "my life would be a big dark room without it" kind of way. In college (as a political science major) at the U of Illinois, I worked as an independent promoter booking live acts and bringing them to campus venues and bars - They Might Be Giants, Camper Van Beethoven, Jane's Addiction and Smashing Pumpkins were some of the acts. This was in the late 80's so these big bands were just starting out at the time and were playing small college venues. I left Illinois to work at Triad Artists (big talent agency) in the mailroom and then at BMI in the Film/TV department. At BMI, I was first exposed to music in film and got to work closely with composers, music supervisors, music editors and observe how music actually made it into film. I focused on getting a music coordinator gig and was lucky to be hired by Paul Di Franco at Concorde Films. Concorde was the legendary B Movie Producer Roger Corman's film company and Paul taught me all the basics about spotting sessions, clearance work and negotiation in my 3 years and 30 projects at the company. In 1998, I started Chop Shop Music Supervision and have worked supervising both film and TV projects.

ps. i säsongens sista avsnitt hörs årets grymmaste låt - Gnarls Barkleys "Crazy". Programmet sändes den 4 februari i USAvilket betyder att "Crazy" placerades i programmet lååååååååångt innan den ens var påtänkt som internationell hit. Det, tycker TV-Listan, är exakt vad som menas med koll. Nu är det anledningen till att DU ska köpa en Hultsfredsbiljett.

Jaha, och sen har vi Criminal Minds som TV-Listan ville tycka om, men det gick helt enkelt inte. I ärlighetens namn var det svårt att ena komma förbi ”Greg” (Thomas Gibson som spelar Greg i den ganska jobbiga men märkligt långlivade Dharma & Greg… och nu alltså gestaltar special agent ”Hotch” Hotchner) gå omkring och vara cool. Det fungerade inte för mig. Dessutom var det inte speciellt spännande eller läskigt... och hur är läget med alla meningslösa citat? Mycket gnäll – och visst, den ska få flera chanser – men TV-Listan tvivlar starkt!



Inga kommentarer: