lördag, november 26, 2005

TV LISTAN

TV LISTAN 051126

1. Carnivale -
Upplösningen!
2. Weeds
3. House
4. Lasermannen
5. Grey's Anatomy
(ny)
6. ER
7. The Daily Show
8. Extras
9. OC -
säsongsfinal
10. Nip/Tuck


Den här veckan, efter Entourage och innan The Shield, så har Canal Plus bara topp tre. Men det lär nog vara återställt redan nästa vecka.

Finalen av Carnivale skrev jag om tidigare. Nu när jag fått lite distans kan jag konstatera att det är en av de absolut bästa serierna jag någonsin följt. Six Feet Under startade på sätt och vis trenden med den här typen av karaktär/dialog-drivna dramaserier… som utvecklas i ett trovärdigt, suggestivt och nästintill beroendeframkallande, tempo. Jag älskar att det fortfarande går att göra serier som så uppenbart utmanar tittaren, som praktiskt uppmanar den vanlige slötittaren att byta kanal eller stänga av. Jävligt hardcore! Och riktligt belönande!

Weeds är också grymt mäktig och endast upplösningen av Carnivale håller den på listans andraplats. Jag vet att det finns vissa som jämför serien med Desp Housewives, men det är så fel det kan bli. Jag blir fan upprörd! Desp. Housewives klarade aldrig att leva upp till hypen och blev i slutändan mest bara en hysterisk fars. Weeds däremot lämnar ingen oberörd. Mary-Louise Parker spelar utan tvekan skiten ur alla andra just nu... men serien bygger lika mycket på bifigurerna och sidohandlingarna. Kasten är tvära, från lätt komedi till full panik på två sekunder. Enormt imponerande. På imdb.com hittade jag det bästa citatet från veckans avsnitt: Doug Wilson (spelas perfekt av Kevin Nealon): Nance, trust me, a bakery is virtually impossible to run without drug money.

Lasermannen har jag tänkt väldigt mycket på de senaste dagarna. Jag har hört en hel del åsikter både för och emot, och jag kan köpa bägge sidors argument, men jag väljer att gilla den. Hittills är den 7/10, men den kommer att bli bättre och bättre. Annars måste Cronemans huvud serveras på ett fat!

Nip/Tuck har tappat allt, och då menar jag ALLT. Herregud, vilket fiasko säsong två är. Värdelöst. Serien har helt förlorat sin nerv. Skit.

Bonus: vi får dessvärre inte se The Colbert Report (spinn off från Daily Show) i Sverige, men klipp finns att se på:
http://www.comedycentral.com/shows/the_colbert_report/index.jhtml. Kolla på word-of-the-day vid tillfälle – grymt kul.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Thank you!
[url=http://onkcewab.com/llci/yjfv.html]My homepage[/url] | [url=http://qutiduhm.com/uiua/iwzd.html]Cool site[/url]

Anonym sa...

Thank you!
My homepage | Please visit

Anonym sa...

Good design!
http://onkcewab.com/llci/yjfv.html | http://ncihqahs.com/tgvi/sdtg.html